01. 05:01 Tervetuloa
02. 03:16 Käännä Se
Pois
03. 03:42 Turvallista
Matkaa Helvettiin
04. 04:48 Odotus
05. 03:26 Ei Yhtään
Todistajaa
06. 05:02 Maanantai
07. 02:21 Terä
08. 05:29 Noidanmetsästäjä
09. 04:23 Tyhjää
Ikkunassa
10. 06:26 Maailmanpyörä
Muuta infoa:
Nick Triani hoiti levyn tuottamisen tällä kertaa.
"On todella ikävää, kun raha hallitsee koko maailmaa. Työnkin arvo mitataan vaan siinä, että kuinka paljon sä tienaat. Juuri se luo maailmaan eriarvoisuutta. Ihmisiä ei ohjaa palava halu tehdä jotain, vaan saada enemmän flätää. Ihmiset eivät ole kiinnostuneita psyykkisestä hyvinvoinnista, vaan keskittyvät materiaalin haalimiseen. Juuri se on sitä plastikkia." -Simo Santapukki
"Plastik -nimihän on selkeä kannanotto tätä muovista yhteiskuntaa vastaan. Edellinen levy oli samoilla linjoilla. Me jätettiin siitä biisinnimet pois että ihmiset saisivat itse miettiä niitä. Tämä McDonald´s -sukupolvi on tottunut saamaan kaiken niin helpolla. Kaikkia kertokäyttöjuttuja ja helposti saatavia asioita arvostetaan. Syvempää totuutta ei haeta lainkaan vaan alkuperäiskansoja ryöstetään vaikka niillä on sentään vähän hajua yhteiselosta esimerkiksi luonnon kanssa. Onhan joku Apulannan levykin samalla lailla tuote kuin joku muukin mutta mun mielestä homma jää silti plussan puolelle koska me edes yritetään herätellä jengiä ja levitetään hyvää sanomaa." -Simo Santapukki
PLASTIK - SOUNDI
"Tervetuloa mun maailmaan", toivottaa Toni Wirtanen Plastikin avausraidalla Tervetuloa. Iloinen
maailma se ei ole, sillä bändi on uponnut entistäkin syvemmälle siihen
paatokseen, jota kuultiin jo
Aivan kuin kaikki muutkin -levyllä. Monimerkityksellisesti nimetty Plastik on kyllä
tarkasti
harkitulta kuulostava levykokonaisuus ja looginen jatke vuoden 1998 parhaimmalle kotimaiselle
rock-levylle, mutta läheskään yhtä hyvä se ei ole. Notkahdus on
selvä.
Tyylikkään rosoisen Lavuaarista -liven ja liki täydellisen Torremolinos 2000
-kimppakiertueflopin
jälkeen on enemmän kuin mukavaa päästä jo "oikean" Apis-matskun kimppuun ja
piensinfoniasingle
Käännä se pois rohkeine bonusbiiseineen lupasi mannaa myös tulevaa
pitkäsoittoa ajatellen. En voi
silti olla nieleskelemättä pettymystä kuunnellessani Plastikin toinen toistaan
mahtipontisempia
rock-balladeja. Torremolinos-kiertueella Apulanta ja Don Huonot kertoivat oppineensa toisiltaan
uusia työskentelytapoja, mutta ei kai se voinut tätä tarkoittaa? Akustiset versiot
levyn
kappaleista ovat kertoneet korutonta kieltään myös siitä, että ne toimivat
vain ja ainoastaan
mahtipontisina rock-balladeina. Positiivisemmasta uusiutumisesta kielii sen sijaan siellä
täällä
kuultavat soundikokeilut, joista etenkin Noidanmetsästäjän elektroninen looppailu
kuulostaa
hyväksyttävältä.
Apulannan mukana aina seuranneet särmä ja ärhäkkyys ovat saaneet tehdä tilaa perinteisemmän ilmaisun tieltä ja menevien city-ihmisten runopoika-angsti häämöttää jo kiusallisen lähellä näköpiirissä. Ja kun pröystäilevät jousimatot ovat läsnä lähes taukoamatta, överit alkavat olla käsillä. Oma lukunsa on tietysti se kuinka tosissaan Wirtanen on tuskaansa tällä kertaa purkanut. Mieshän on itse sanonut, että on elämäänsä epäonnekseen niin tyytyväinen, että nykyhetkestä ei ole enää angstin polttoaineeksi. Emmehän tiedä millaisen itseironian vallassa Wirtanen on sanoja paperille pudottanut. Tuskin yhtyeen suosio tyystin kuitenkaan loppuisi, jos bändi levyttäisi vilpittömästi sellaisia kappaleita mitä kulloinkin sattuisi tulemaan.
Toisaalta jos muistaa, että tällaisella tavarallahan Apulanta tuli alunperin esille Attack
Of The
A.L. People -debyytillä, voi Plastikin nähdä myös alkutuotannon jalostuneempana
muotona. Matkan
varrella vain 80-luvun Pori-rockista napattu teini-iän tuska ja kaiho on vaihtunut varhaisen
aikuisiän astetta dramaattisemmiksi sävyiksi, jonka voi olettaa olevan kotoisin Brittein
saarilla
villisti levinneestä innostuksesta sovittaa biisit mahdollisimman isosti. Täytyy myös
muistaa, että
debyytin saama nuiva vastaanotto ja oma tyytymättömyys siihen saivat bändin
hylkäämään hempeilyn ja
astumaan säröstä ja turhautumisesta voimansa ammentavaan punkimpaan ilmaisuun.
Käännä se pois - ja
Odotus -biisien - Plastikin ehkä konventionaalisimmat raidat - valinta singleiksi enteilee
ainakin
nyt bändin luottavan linjaansa. Onko Apulanta siis kiertänyt viidellä albumillaan jo
kehän ympäri
vai onko vielä jotain suurempaa luvassa? Paljon massiivisemmaksi bändi nimittäin ei
enää voi tulla.
Ja eihän Plastik mikään köpö tekele missään tapauksessa ole:
peitsamolaisella riffillä matkustava
Ei yhtään todistajaa ja etenkin alusta loppuun asti huikean taitava,
kertosäkeessä huimaan lentoon
lähteväTyhjää ikkunassa ovat hyvin lähellä täydellisiä
rock-biisejä. Käännä se pois toimii yhä ja
räkäsäröllä ja puhtaalla vimmalla porskuttava, In Uteron aikainen
Nirvana-pastissi Terä on armoa
antamaton sahaus, Plastikin oma Tex-Mex Cowboy.
Ehkäpä nyt Apulantakin on aivan kuin kaikki muutkin.
3 / 5
Copyright © 2025 urbankillah visuals. Kaikki oikeudet pidätetään.