Väärin vaiko eikö?

Aloittaja virtahepo, lokakuu 31, 2003, 10:13:39

« edellinen - seuraava »

virtahepo

Mitä mieltä ootte siitä kun ihmiset imuttaa netistä erinäisten orkestereiden biisejä? Onko se väärin ja minkä perustein. Tai hyväksyttävää joltain kannalta? Harrastatteko itse kyseistä toimintaa?

jouhu

Ai, että netistä imuroidaan jonkun bändin matskuu....? Jos tätä tarkotit, niin mä en oikein pidä semmosesta. Se on jotenkin, niin epäaitoa. Musta on siistimpää ostaa ihka oikea levy. Se on musta jotenkin "aidompaa".

Lerppa

No sellaisen hyvän puolen siitä kuitenkin löydän, että jos tahtoo vaan kuulla jonkun bändin biisejä, silleen että tahtoo tietää millasta musaa ne tekee, ni ei tarvitse kuitenkaan ihan albumia ostaa vain sen takia.
Mutta onhan se tietysti erittäin ikävää itse bändille, kun eivät saa siitä mitään rahaa.
Musta ei kuitenkaan ole mitenkään rikollista hakea esim. Lavuaarista - live koneelle, kun pojilla ei ole mitään mahista saada siitä enään mitään rahaa itselleen.
Bort nu ännu, men närmare än i går. Hör hur de sjunger..

virtahepo

Niin..Onhan se väärin kun itse yhtye ei saa rahaa. Mutta jos hakee vaik jotai jenkkibändin musaa,sellasta millä on iso levy-yhtiö,niin suurinosa rahoista menee kuiteski sille yhtiölle. Ei mulla ainakaa oo hirveest väliä et jos joku jätti jenkkiyhtiö ei saa muutamaa ropoa lisää.
Sanoisin et toisaalta vaik hajonneiden bändejen musiikin hakeminen netistä on eettisesti oikein,jos ajatellaan asiaa itse artistin ja hänen rahantulonsa kannalta.

Wirtabiuha

No onhan se kiva kun on ihka aito cd... mutta kyllä se tavallaan on ihan okei... Siis just jos joltain isolta bändiltä polttaa matskua... Kun se on niille ihan sama... Tai niinkuin Ville Valo jossain sano niitten uudesta levystä että "Ne, joilla on rahaa... Ostakaa se! Ja niillä joilla ei niin polttakaa se tai jotain!".....
Pöydällä palapeli
Takana hyvä veli
Ilo hajoaa vaatimukseen

emmi

no siis onhan se toisaalta väärin, mutta niin...
mä en silleen harrasta tota imuttamista että mä kokonaisia levyjä imutan joltain bändiltä vaan mä imutan vaan niinku silleen et jos jollain bändillä on yks hyvä biisi jonka mä haluisin ni mä imutan sen sitten netistä, enkä vaivaudu ostaan sinkkua jos se on vaikka sinkkuna... joo tosta ei varmaan kukaan tajunnu mitään :)
älä tunnusta jos sattuu

jouhu

Niin toisaalta... Jos on iso bändi tai jotain, niin eihän se tavallaan oo niille mitään haittaa, jos polttaa niiten matskuu, eikä osta ite levyy... En mä oo sitä vastaankaan, mutta jokin siinä kaivertaa mun mieltäni. En tiedä mikä.

Jenkit ovat nyt taas helisemässä jostain saatanan tekijänoikeuslaeista. Minä haluaisinkin nyt tässä peräänkuuluttaa LAATUA. Kuka hemmetti maksaa 20E albumista, jossa on ehkä yksi kuunneltava biisi? Nykyisillä laajakaistoilla yhden biisin hakemiseen menee 1½ minuuttia, kaupungilla käyntiin tunti.

Minun omaatuntoani ei vaivaa yhtään se asia, että lataan musiikkia netistä. Tosiasiassa esittävä artisti saa todella pienen osan levytuloista. Teostomaksut, levykauppojen osuudet ym. tuovat hintaa lisää aivan törkeästi. Minä olen opiskelija joka tykkää musiikista, mutta en niin paljon, että olisin valmis ostamaan albumeita 20E kappalehintaan.

Yleisestikin tuo "tekijänoikeus-asia" on hieman hatara käsite. Kaikkien suurimpien levy-yhtiöiden möhömahaiset pamput kyllä pitävät isoa ääntä omista oikeuksistaan ja rahoistaan, mutta todellisuudessa ne eivät osaa katsoa ollenkaan asian toista puolta. Kuluttajia. Eikö todella pienille artisteille ole paljon tärkeämpää olla tunnettu?

Otetaanpa vaikka esimerkiksi tällaiset roskaformaatit kuten Popstars tai Idols. Arvatkaapa kuinka paljon nekin artistit rikastuvat siinä? No eivät yhtään. Kaikki levytulot menevät kiltisti levy-yhtiö-sedän isoon kouraan. Hyvähän niiden on olla. Valmis konsepti ja kappaleet, orkesteri ja sopimukset. Enää tarvitaan vaan joku pöljä sinne kiekumaan ja munimaan munia (Lue: mainostamaan). Arvatkaapa kuinka paljon markkina-arvoa perjantai-iltana parhaaseen katseluaikaan tulevalla puolen tunnin ohjelmalla on? Siinä ei ihan taideta puhua sun iskän kuukausipalkasta. Ei mikään ihme vaikka levyt myy platinaa alta aikayksikön. Se menestys ei kylläkään valitettavasti perustu millekään osaamiselle tai kovalle työlle!

KristalliEnkeli

Mun mielest ainaski on kiva saada aito CD levyhyllyyn muiden joukkoon, mut yksittäisiä kappaleita voi sinänsä imuttaa netist...tai sit ei...täst asiasta on ollu paljon puhetta, mut tuntuu ettei selkeää vastausta ole olemassa. Mä en oo puolesta, mut en suoranaisesti vastaankaan
:: I don't care what you think
Unless it is about me ::

*tuuli

Eihän se ole väärin. Verrattavissa siihen että nauhotat radiosta jonkun bändin biisejä kasetille. ¨

en keksi muuta sanottavaa....

virtahepo

..Itseasias se on väärin. Niiku lain mukaan. Eikä siis siten verrattavissa radionauhoituksiin. Mutta minkä takia se on laitonta..? Rahan takia. Se on perseestä.
Mä vihaan rahaa,koko yhteiskunta on rahan pauloissa. Raha,raha,raha. Sitä ne gimmelit sun muut tekee levy-yhtiöille. Raha on likasta ja iljettävää.

(Luin muute yhen jutun jenkkiläisestä tytöstä, joka oli imuttanu biisejä netistä ja sai niin suuret korvausvelvotteet ettei saa niitä elämänsä aikan maksetuksi..Mutta joo,se on jenkkilä se..)

Minä olen sinun kanssasi täsmälleen samaa mieltä virtahepo. Pistää vihaksi tuo saatanan jenkkiläinen elämäntyyli. Kaikki siinä.

KristalliEnkeli

Munki on pakko ottaa kantaa tohon jenkki juttuun, eli jenkkien elämäntyyli on jotain aivan käsittämätöntä!! ne on tosi tyhmiä. Must niiden asenne kertoo, et ne luulee olevansa jotain maailmanomistajii...

*uni ei tuu  :(*
:: I don't care what you think
Unless it is about me ::

*tuuli

Jenkit  on ihan pskoja! Ne luulee olevansa joku maailman napa! Inhottava porvarimaa!  >:(

emmi

mä oon ton kristallienkelin kanssa samaa mieltä että on se kivempi saada aito cd sinne hyllyyn, mutta sitten kyllä mä niinku yhen biisin saatan imuttaa niinku jo sanoin tuola aikasemmin :)
älä tunnusta jos sattuu



Keskustele Apulannasta uudistuneella keskustelupalstalla!
Nyt voit kirjautua kätevästi omalla Facebook-tunnuksellasi sisään.

Copyright © 2024 urbankillah visuals. Kaikki oikeudet pidätetään.