sananlasku

Aloittaja *tuuli, marraskuu 06, 2003, 05:16:13

« edellinen - seuraava »

No Raamattuahan ei pidä ottaa minään historiankirjana. Uusi testamentti on täynnä vertauskuvia ja esimerkiksi se, kun Jeesus sai niin pienen ruokamäärän riittämään niin suurelle joukolle kertoi hyvyydestä. Jeesukselle oli vähän, mutta hän antoi siitä kaikille.

Tyypillinen 10-vuotiaan argumentti on juuri "no eihä se ny voinu riittää mitenkää nii suurelle löbälle!"
*syvä huokaus*

KristalliEnkeli

*syvä huokaus* taasko se alkoi
:: I don't care what you think
Unless it is about me ::

Lerppa

virtahepo -> Meillä on niin karsea maikka vaan ussassa, niin ei vaan jaksa sitä... lopetin justiin ussan tunnit, ettei ne turhaan laske arvosanaa.
*tuuli -> Niin on, mutta ne oli meillä viime vuonna ja nyt me vaan "pohditaan" kaikkea hassua, ja kun mä olen kumminkin jo pohtinut noi samat jutut läpi 10 vuotiaana kun luin liikaa, ni tuntuu turhalle pohtia niitä nyt tälleen "ohjatusti"...
Bort nu ännu, men närmare än i går. Hör hur de sjunger..

jousku

No, meidän ussan ope on sellanen, että se rupee puhumaan jostain ihan eri asiasta, kuin pitäis! Yhestikki puhu jostain ydinaseista!!!

virtahepo

Jos raamattu ei ole historiankirja niin mihin kategoriaan se kuuluu?? Kenties kielikuvien kunkku?? Vaiko yli-ymmärryksen-sarjan voittaja??

Wirtabiuha

*hihittelee taas yksin* ;D

virtahepo ~> Aivan siihen jälkimmäiseen luokkaan se kuuluu!
Pöydällä palapeli
Takana hyvä veli
Ilo hajoaa vaatimukseen

*tuuli

virtahepo///| raamattu on vain raamattu * sori n'' n'pp'imet on jollaki kansainv'lisyys s''d;ll' *|/ saadolla( , tiet''k; joku miten ne saa poiiis ??? ??? apuaaaah!!!!

jouhu

Kirja mikä kirja...eihän siitä mihinkään pääse. :-/

KristalliEnkeli: Jos sinulle tuottaa todellakin noin suurta tuskaa lukea vähänkään jostain jokapäiväisestä poikkeavaa niin ei tarvitse! En minäkään tule arvostelemaan sinun viestejäsi! Kenties on aika vaihtaa boardia vähän kevyemmille keskusteluille.

Raamattua on aika vaikea jakaa tämän lyriikka/proosa/tietokirja -jaon mukaisesti. Se on kristittyjen pyhä kirja, Jumalan sana, joka on koottu Jumalan erityisen ilmoituksen pohjalta. Vähän typerää minun mielestäni on kuitenkin kirjan dogmaattisuus.

1. Jumala on olemassa. Miksi? -Raamattu sanoo niin
2. Sinun pitää tehdä hyvin toisille ihmisille eikä ajatella vain itseäsi tai joudut helvettiin, jossa on oleva ikuinen itku ja hammasten kiristys. Mihin helvettiin?
3. Mistä tietää Raamatun tiedon pitävän paikkansa? Se, että on herättänyt suurta puhetta ja levinnyt laajalle ei vielä kerro mitään sen luotettavuudesta, mutta kenties sitä ei edes ole tarkoitus kyseenalaistaa millään tavalla.

Usein ateismille on esitetty sellainen vastaväite, että mitä sitten jos Jumala onkin olemassa? Uskovaiset pääsee taivaaseen ja ne jotka eivät uskoneet, helvettiin. Tämä ei voi pitää millään muotoa paikkaansa jo ihan siitä loogisesta syystä, että koko dualistinen maailmankatsomus pahuuksineen ja hyvyyksineen on keksittyä ihmisten saattamiseksi tekemään oikein. Onko esimerkiksi eläimillä moraalia? Voiko toimia koskaan täysin moraalisesti? Aina kuitenkin tulee polkeneeksi jonkun tahon oikeuksia eettisissä kiistakysymyksissä.

puska

raamatustahan tottaki löytyy paljon hienoa. varsinkin jos siihen uskoo.
kyllä sitä kummasti minäkin tulin uskoon, vaikka koko yläasteikäni ryyppäsin ja haistatin v*tut uskiksille.... :o
- Ois vaan sorsa.
- Niin! Semmonen sairaalasorsa!
- Nii.. ja makkais vaa.

Wirtabiuha

Mutta kyllä mun mielestä esim. H.P Lovecraftilla on paljon mielenkiintosempia (ei kovin toteuttamis kelposia) ideoita... Ja sen sepustuksia on helpompi lukea kun raamattua.
  Se, miks mä rinnastin just noi johtuu siitä että musta niissä on jotenkin aika paljon samaa...Tai jos alkaa ajatella niin sitten.
Pöydällä palapeli
Takana hyvä veli
Ilo hajoaa vaatimukseen

virtahepo

puska--> Pystytkö sä uskomaan kaiken sen mitä Raamattu sanoo..?

*tuuli

sori, oli vähän seko tuo minun viimeisin viestini... näppäimet meni jollekin kansainvälisyys säädölle ja kaikki merkkinäppäimey vaihtu...  ;D

minusta virtahepo ( tai kuka tahansa muu ) saa sanoa jos ei pidä raamatusta. kunhan ilmaisee sen asiallisesti perustellen - niinkuin on tehnytkin - eikä vain väitä että 'raamattu on ihan tyhmä'. en ole tehnyt tätä aihetta siksi että kaikki myötäilisivät minua aiheessa raamattu.
että se 'se jätkä' :lle tiedoksi!

Keskustele Apulannasta uudistuneella keskustelupalstalla!
Nyt voit kirjautua kätevästi omalla Facebook-tunnuksellasi sisään.

Copyright © 2024 urbankillah visuals. Kaikki oikeudet pidätetään.