Filosofiaa.vapaa aihe.

Aloittaja dryad*, marraskuu 19, 2003, 01:20:08

« edellinen - seuraava »

KristalliEnkeli

No laitetaan tälläinen :

Mies asuu nelikymmenkerroksisen talon ylimmässä kerroksessa. Joka aamu hän ajaa hissillä alakertaan, menee kadulle ja ajaa bussilla töihin. Joka päivä kello viisi hän tulee bussilla kotiin ja menee hissiin. Jos hän ei ole hississä yksin hän ajaa suoraan ylimpään kerrokseen. Jos hän sitä vastoin on yksin hississä, hän ajaa 20. kerrokseen ja kävelee portaita lopun matkaa. Miksi?

vastaukset privana tai sitten tänne suoraan...vinkkejäkin voi multa pyytä
:: I don't care what you think
Unless it is about me ::

KristalliEnkeli

vilkku ratkaisi ylläolevan hissijutun aivan oikein  ;D

Kerron vastauksen teille muillekin pian...jos ketään kiinnostaa(?)

Itse pidän tällaisista tehtävistä, siksi myös mielelläni niitä tänne pistän :)

jouhu

Joo, kiinnostaa, kiinnostaa! Mun älykkyys osamäärä ei riitä tuommosiin nerokkaisiiin päättelytehtäviin... :(

KristalliEnkeli

täytyy vain jaksaa yrittää, niin kylä se vastaus sieltä tulee :)
Jouhu, yritätkö ratkaista jos pistän hieman helpompia?  :D

KristalliEnkeli

tämä seuraava vaati hyvää päättelykykyä :)

Olet levykaupassa ostamassa Apulannan Plastik:ia, mutta levyhyllyssä on jäljellä kaksi kappaletta kyseistä teosta. Toinen näistä on väärennös, mutta et pysty erottamaan kumpi on kumpi, etkä saa myöskään lupaa koekuunteluun.

Levykaupan veljekset ovat identtiset kaksoset. Kuin kaksi marjaa. Ainoa asia mikä heitä erottaa on se, että toinen puhuu aina totta ja toinen valehtelee poikkeuksetta. He tietävät kyllä että haluat nimenomaan AIDON version levystä.

Sinun on kysyttävä veljeksiltä osataksesi valita oikean levyn. Sinulla on kuitenkin vain YKSI kysymys ja saat esittää sen vain TOISELLE veljeksistä. Muista että et voi tietää kumpi valehtelee.

MINKÄ KYSYMYKSEN ESITÄT SAADAKSESI AIDON LEVYN?  

-----------------------------------------------------------------------
vastaukset jälleen privana tai suoraan tänne. Vinkkejä saa kysyä.... :)
-----------------------------------------------------------------------

KristalliEnkeli

Paljastanpa samalla junatehtävän ratkaisun:

Jos Mr Robison asuu Detroitissa, jarrumiehen kanssa samanniminen mies chicagossa ja jarrumiehen naapurissa asuva mies ei voi olla mr Jones (20 000 dollaria vuosituloja - > ei voi olla 25 000 enemmän kuin jarrumiehellä), täytyy Chicagossa asuvan miehen nimi olla Jones. Jarrumiehen naapurissa asuu siis mr Smith. Nyt on jo selvillä se, että jarrumihen nimi on Jones, ja koska Smith päihittää lämmittäjän biljardissa ei lämmittäjän nimi voi olla Smith - > lämmittäjä on Robison - > Kuljettaja on Smith.
VASTANNEITA:

* Lerppa on ratkaissut junankuljettajan ;D
* Vilkku on ratkaissut hissitehtävän      ;D
* Lerppa on tehnyt ehdotuksen Levykauppa -tehtävään, mutta siinä on pieni virhe. Lerppa ehdotti "Se kumpi teistä aina valehtelee niin kertoo kumpi levy on aito --> sitten ottasin sen toisen". Mutta tehtävässä pitäisi valita etukäteen kummalta kysyy, ja esittää kysymys henkilökohtaisesti hänelle :)

Tero

Toi hissi juttu pisti jo vähän mietityttään  ::)

jouhu

*argh*
*tuskaisia ilmeitä* En mä tiedä näitä! Liian vaikeita!  :( Mä tiedän, tiedän oon tyhmä.
Äyh... En tiiä.. :-/

Tero

Noniin nyt tässä teille oikeen pähkinä :)

http://scuppe.daug.net/illuusio.gif

Ratkasu on helppo kun sen tajuaa... kattokaa tarkasti kuvaa... ja kokeilkaa leikellä vaikka ite ruutupaperista.

mutta onkohan se sitteki leikkuujätettä =)

eipä ammattikorkeakoulun opettajakkaan ollu kuulemma tuota osannu ratkasta... en kyllä tiiä miksei.. mutta niin kuulin.

jouhu

Öym.. Mä en tiiä totakaan teron juttuu...
 :-[

Vilkku

Minusta toi Teron pistämä kuva on ihan looginen. Tietenkin siihen jää kolo kun se keltanen on yhtä riviä alempana.
[ -You should see my scars- ]

jouhu

Jaa...
Mä oonkin vähän tämmönen tyhymä yksilö.  ;)

Lerppa

Mies on ylittämässä jokea. Rannassa on vene, jossa kerralla on tilaa kolmelle. Miehellä on mukanaan koira, vuohi, kaalinpää ja kaksi sutta. Ongelmana on se, että sudet söisivät heti koiran tai vuohen, jos mies ei pysyttele lähistöllä. Kaalinpää ei susille kuitenkaan kelpaa. Koira puolestaan söisi mielellään vuohen, ja vuohelle kelpaisi herkullinen kaali. Miten miehen pitäisi toimia, jotta hän saisi kaikki eläimet ja kaalinpään syömättöminä joen yli? Joen yli saa kulkea vaikka kuinka monta kertaa.
Bort nu ännu, men närmare än i går. Hör hur de sjunger..

Lerppa

Jeah, tajusin tuon Teron palikkajutun *loistaa* ;)
Bort nu ännu, men närmare än i går. Hör hur de sjunger..

Wirtabiuha

Jeah!   Mäkin hogasin sen teron palikka testin ;D... ehkä mulla on vielä jotain toivoa
Pöydällä palapeli
Takana hyvä veli
Ilo hajoaa vaatimukseen

Keskustele Apulannasta uudistuneella keskustelupalstalla!
Nyt voit kirjautua kätevästi omalla Facebook-tunnuksellasi sisään.

Copyright © 2024 urbankillah visuals. Kaikki oikeudet pidätetään.