ihmissuhde onkelmat

Aloittaja salzaliini, marraskuu 10, 2002, 05:48:26

« edellinen - seuraava »

Ronjaronjanen

Kai se on sitten osa sen ihmisen luonnetta jos se luulee ettei tee ikinä virheitä. Ja eipä kai kukaan muu oikein voi saada tajuamaan. Tuollaisiin asioihin ihmisten pitäisi löytää vastaukset itse. Minun mielestä.

Mietiskelen tässä mistä ihmeestä te oikein puhutte. Ihminen joka ei tee virheitä, ei opi niistä tai ei tajua tehneensä virheitä? Eettisistä virheistäkö tässä on kysymys?

Vaikea kuvitella ihmistä jolla ei olisi mitään käsitystä moraalista. Jätän laskuista pois pienet lapset ja rikolliset, kaikille muille näet kehittyy eettinen näkemys asioista.

Hmm...vai oliko tässä kysymys virheistä yleisellä tasolla? Täytyy kyllä sanoa, että jos ihminen tajuaa tehneensä virheen eikä opi siitä niin täytyy olla pikkusen kajahtanut. Ehdollistumisella lähes kaikki sosiaaliset taidot opitaan; Kaikki kokeillaan läpi ja parasta keinoa käytetään. Ettekö muka ole huomanneet elämänne samankaltaisuutta?

Kun sinun käsketään piirtämään vaikkapa talo, piirrätkö sellaisen neliön jonka päällä on kolmio minkä reunalla nelikulmio jonka yläpuolella on spiraalin muotoinen vertikaalinen patsas? Ovi on keskellä seinää tottakai ja talo on kuvattu täsmälleen kaksiulotteisena. Ikkuna on neliö jonka halkaisee täysin symmetrinen risti.

Vaikka et piirtäisikään taloa tuolla tavalla ja otat mukaan perspektiivejä, piirrät yhtä kaikki sen aina samalla tavalla. Tämä on juuri se eräänlainen "ehdollistuminen" josta puhun. Olen huomannut, että vaikka kävisi kymmenen kuviskurssia niin se talo tulee aina samanlaisena. Vanha koira ei opi uusia temppuja.

Ronjaronjanen

Lainaa

Kun sinun käsketään piirtämään vaikkapa talo, piirrätkö sellaisen neliön jonka päällä on kolmio minkä reunalla nelikulmio jonka yläpuolella on spiraalin muotoinen vertikaalinen patsas? Ovi on keskellä seinää tottakai ja talo on kuvattu täsmälleen kaksiulotteisena. Ikkuna on neliö jonka halkaisee täysin symmetrinen risti.

Vaikka et piirtäisikään taloa tuolla tavalla ja otat mukaan perspektiivejä, piirrät yhtä kaikki sen aina samalla tavalla. Tämä on juuri se eräänlainen "ehdollistuminen" josta puhun. Olen huomannut, että vaikka kävisi kymmenen kuviskurssia niin se talo tulee aina samanlaisena. Vanha koira ei opi uusia temppuja.

Mä en nyt ihan tajunnut sun pointtia..pitäisikö piirtää vaikka koira kun pyydetään piirtämään talo  ;) vai mitäh?
Yleinen käsitys nyt kuitenkin on että talo on sellanen palikka  jonka päällä on katto..
Ja oliko tuo "ehdollistuminen" nyt yleensäkään mielestäsi huono asia?

virtahepo

Myös pienillä lapsilla ja rikollisilla on jonkinlainen moraalinen käsitys asioista. Rikollisilla se vaan on totaalisen hämärtynyt..

Mikäli ihminen on silloin kajahtanut kun tietää tehneensä virheen mutta toistaa sen, on tässä maailmassa hyvin paljon kajahtaneita. Pointti on siinä että pyrkiikö ihminen tietoisella tasolla muuttamaan toimintaansa. Jos ei, niin siinä vaiheessa voi sanoa että jokin on pielessä.

Se jätkä, haetko sä tossa nyt ehdollistumista vai mallioppimista..? Koska sosiaaliset taidot opitaan nimenomaan sosiaalis-kognitiivisen oppimisen ja sijaisvahvistamisen kautta. Tietysti mallioppiminen liitetään usein ehdollistumiseen..

Ja toi talo juttu,kyllä omaa toimintaansa pystyy muuttamaan. Ja ympäristöllä varsinkin on suuri merkitys siinä asiassa. Jos nyt puhutaan välineellisestä ehdollistumisesta,niin toimintamalli muuttuu hyvinkin pikasesti jos ns. tominnan vahvistaja jää pois. Esimerkiksi opetellessasi piirtämään taloa,opettaja antaa aina kehuja tietyn kaavan mukaan tehdystä talosta. Siinä sitten oppii aina piirtämän neliön muotoisia taloja. Sitten tuleekin uusi opettaja ja sanoo ettei sellainen talo ole hieno,ja toiminta muuttuu.
Että kyllä se vanhakin koira voidaan opettaa uusille tavoille..

Lerppa

Kyllähän ihminen aina voi uusiutua, vaikkei sisältä kokonaan koskaan muutukaan, mutta tuskin ne "pahat" juurtumukset siellä niin syvällä on etteikö niitä saisi pyyhittyä pois...
Bort nu ännu, men närmare än i går. Hör hur de sjunger..

Ronsku:
Talon piirtäminen oli tyyppiesimerkkinä eräänlaisesta "tyhmyydestä". Tuo oli ehkä vähän epäolennaista kuinka sen talon piirtää, mutta pointti oli siinä, että teet kuitenkin joka kerta SAMANLAISEN talon. Sinulle on muodostunut käsitys siitä millaiselta talon tulisi näyttää piirrettynä, halusitpa sitä tai et.

Sama pätee myös ihmissuhteisiin; tunnet kaverisi ja tiedät mitä mieltä he ovat eri asioista. Käsitys ei muutu vuosien saatossa, koska sinä muutut heidän mukanaan. Jos koko kaveripiirisi suhtautuisi esimerkiksi koulunkäyntiin negatiivisesti, on hyvin mahdollista että sinä suhtaudut myös.

Ihminen toimii ikäänkuin automaattivaihteella. Se ei tee koskaan mitään tarpeetonta ja tekee kaikki entiseen toimintaan pohjautuen. Jos olet opiskellut psykologiaa, ymmärrät.

virtahepo:
Olet näköjään lukenut psykologianläksysi. Hyvä!
No joo, tässä tulikin jo muutamia pointteja, mutta sanoisin että useimmat tavat ja asenteen "opitaan" mallista. Olisi ehkä vähän typerää sanoa opettajien kehujen vaikuttavan piirtämistaitoon. Ei hevonen opi lentämään vaikka sitä kuinka patistaisi. Kysymys onkin enemmän neuropsykologis-filosofinen.

Moraalista vielä sen verran, että rikollisilla moraali on jotakuinkin tasoa "minä saan varastaa jos en jää kiinni" tai "jäin kiinni joten joudun olemaan vankilassa". Vähän karrikoitua ehkä, mutta jos Kohlbergin moraalinkehitysteoria on tuttu, rikolliset löytyvät alimmalta sarakkeelta.

Lerppa

Ai sä ajoit tota takaa... no onhan se tietysti totta että ne jotka on mieleltään jotenkin heikkoja niin helposti suuntautuvat muiden mukana, tai vaikkei välttämättä hirveän heikko olisikaan niin siltihän sitä joskus joutuu manipuloinnin uhriksi. Epävarmuus pistää usein mukautumaan toisten ajatuksiin.
Bort nu ännu, men närmare än i går. Hör hur de sjunger..

virtahepo

Tuskin opettajan kehut vaikuttavat piirtämistaitoon. Kuitenkin vaikuttaa piirtämistapaan. Elämäntaito ja elämäntapa on kaks eri asiaa. Elämäntaitoa opitaan elämällä ja elämäntapaan vaikuttaa just läheiset tyypit ja muut. Samankaltaiset elämäntavat taas saavat elämän vaikuttamaan samankaltaiselta.

jouhu

VAU!  :D
Vähän te ootte fiksuja ja kypsiä!  :D Mä en osaa sanoo mitään noin viisasta, kuin te!  ;)  Henkinen ikäni taitaa olla, niin alhainen, etten osaa sanoa mitään järkevää, joten annan suosiolla teille ajattelevat aivot...

Sorge, mulla on vähän tämmönen vii, vii olo.

*tuuli

jouhu-> kiitos samoin minä myös.  ;)

jouhu

Jihuu! Me taidetaan olla tuulin kaa kohtalo toverit!  :D Aika siistii!

Wirtabiuha

Kyllä virtahepo on tän mestan fiksuin ja kypsin! - meitä muita mitenkään väheksymättä :D
  Käy jouhu tekemässä henkinen ikätesti osotteessa http://www.testimaa.com ja kerro mulle paljon tuli  ;)
Pöydällä palapeli
Takana hyvä veli
Ilo hajoaa vaatimukseen

jouhu

Testin mukaan olen 30-vuotta!  :o
Mä olen järkyttynyt! Saan varmaan kohta sydärin!

Wirtabiuha

*nauraa kipeenä*  Ihan sairaan hienoa!
Kokeile hiusten harmaaksi värjäämistä! Nyt mulla on toinenkin syy nauraa koko loppuvuosi! ;) ;D
Pöydällä palapeli
Takana hyvä veli
Ilo hajoaa vaatimukseen

Wirtabiuha

Mä tein ton friikki testin ja tuloksena oli että mä olen 87% friikki! Ai miten niin!!!!!
Pöydällä palapeli
Takana hyvä veli
Ilo hajoaa vaatimukseen

Keskustele Apulannasta uudistuneella keskustelupalstalla!
Nyt voit kirjautua kätevästi omalla Facebook-tunnuksellasi sisään.

Copyright © 2025 urbankillah visuals. Kaikki oikeudet pidätetään.