Helvetti,taivas vai jokin muu?

Aloittaja amouria, toukokuu 03, 2004, 11:09:01

« edellinen - seuraava »

punainen

Koska nää asiat kiinnostaa ja koskettaa kaikkia ja jokanen tykönänsä on varmasti näitä funtsinut :)tosin mä kyllä luulen että tällaset keskustelut tuskin löytää vastauksia elämän suuriin kysymyksiin ,mut onhan niitä hyvä aina miettii ja tutustua uusiin näkökantoihin.

Aika moni uskonto on niin sovinistinen että jo heti sen takii sanoo ei kiitos.se on kamalaa miten naisia alistetaan uskontoon vedoten.
Destroy the mind,destroy the body,but you can't destroy the heart!

http://myysteerio.friendtest.com

taika^^

Lainaa:D
Lukekaapas se Raamattu uudestaan ja käykää vaikka ripari uudestaan. Kyllä se sitten siitä...

Sitten kun luen raamattua tai meen riparille VAPAAEHTOISESTI niin mut voi viedä mielisairaalaan. Jos kerran se ensimmäinenkin kerta teki vaikeaa mulle ja kamulle (molemmat erottiin kirkosta heti ku oltiin ripari käyty) .
Cross my heart and hope to die
May my end come tonight
Across the dark, into the light
May death again us unite

Uskonnoilla on myös keskeinen merkitys yhteiskunnan ylläpitäjänä, mikä korostuu parhaiten Lähi-idän fundamentalistisissa emiirikunnissa. Naisilla ei ole koskaan ennen toista maailmansotaa ollut yleisellä tasolla minkäännäköistä sananvaltaa kodin ulkopuolella ja miehet ovat aina tehneet päätökset. Ei Jeesuksenkaan opetuslapsista kukaan ollut nainen, mutta silti kristinusko on ollut ensimmäisiä naisten aseman puolustajia historiassa. Muinaisessa Egyptissä naisetkin pystyivät kohoamaan Faaraon asemaan, tosin tekeytymällä miehiksi. Juutalaisuudessa naiselle on varattu "hyvä ja keskeinen paikka kodin ylläpitäjänä", mutta heitä ei päätöksentekoelimiin toivota. Siinä mielessä sinulla meni kyllä vähän metsään tuo kritiikkisi, taika^^.

punainen

jaa mun mielestä taikan (vain taian ???)kritiikki ei ollut mitään perusteetonta.

mulla kyllä ripari oli elämäni ihanimpia kokemuksia!ja tekisin mitä vaan että saisin kokea sen uudestaan!nyt harmittaa kun en lähtenyt isoseksi,mutta toisaalta tuskin olisin ollut kovin hyvä isonen kun olisi pitänyt opettaa muille sellaista mihin ei edes itse usko...

taika^^

Ripari kuten kaikki muukin "koulu" on sitä asenne juttua. En ole koskaan pitänyt mistään koulusta, enkä varsinkaa rippikoulusta.
Monet on juu pitäny riparista ja mikäs siinä, toisille kivaa toisille ei
May my end come tonight
May death again us unite

puska

Vaikuttaa siltä, kun puhut riparista noin kouluna, että siellä on todellakin opiskeltu eikä paljon muuta teidän tapauksessa tehty. Meidän ripari oli jotain unohtumatonta ja hauskaa. Lisäsi uskoa huomattavasti.
- Ois vaan sorsa.
- Niin! Semmonen sairaalasorsa!
- Nii.. ja makkais vaa.

taika^^

No juu kyl siel ainaki kolmena päivänä leikkittii.. :'(  mä ren tiedä miks ne kidutti mua leikittämällä :'(  Luulin pääseväni niistä eroon ala-asteella mutta ei :(
May my end come tonight
May death again us unite

punainen

No harmi että sulle ei jääny niin hyvii fiiliksii riparista kuin mulle...mäkin inhosin kaikkii leikkejä ja varsinkin sellaisia missä joutuu nolaamaan itsensä ja aluks pelotti kun alettiin leikkin...Mutta sitten kun tutustu tyyppeihin ja meillä oli maailman parhaimmat isoset ja nuoriso-ohjaaja ja pappi joilta ei vitsit ja hyvä mieli koskaan loppunu pääs hommaan mukaan tosi äkkiä ja vikana päivänä sitten itkettiin ja halailtiin kun jouduttiin eroamaan...Kyllä itsekin yllätyin miten hyvä kokemus se oli :)ei siellä yritetty syöttää väkisin mitään jeesus-skeidaa, ne toimi niin rennosti että sai kyllä meidät rippikoululaiset itsekin kiinnostumaan ja pohtimaan asioita joista sitten keskusteltiin yhdessä. ::)

taika^^

Sulla oli onnea ku sul ei ollu koko rymä täynnä pikkupaskoja :( mulla oli. Yks kiva ihminen koko ryhmäs. Ja pappi oli ärsyttävä.. ja isoset.. Ja meillä se oli vielä joku aivopesu koulu.. siltä ainakin tuntu :/
May my end come tonight
May death again us unite

Katsoin tuossa netistä muilta foorumeilta nuorten mielipiteitä rippileireista ja vastauksena tuli usein "siellä oli kivaa". Mennäänkö siis leireille sen tähden, että siellä on kivaa ja tavataan kavereita? No eipä tältä kristinuskolta nyt muuta voinut odottaakaan. Postiluukusta vain kolahti sellainen kirje, jossa kehotettiin valitsemaan sopiva leiri tai päivärippikoulu kun sinäkin olet jo niin vanha. Tuskin kaikki kristityt ovat edes kiinnostuneita sellaisista filosofisista kysymyksistä kuin mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Ei, peruspöljä annakaisa tekee kaikkea sellaista, mikä on hänen mielestään kivaa ja saa aikaan hyvän mielen. Asioiden syvällinen pohdiskelu saa aikaan hänessä lähinnä päänsärkyä. Siunattuja ovat idiootit.

Entä sitten ne älykkäät, jotka käyvät rippikoulua? Tuo ajoitus 8-9 luokkien välissä on nimittäin mietitty sillä tavalla, että viimeistään siinä vaiheessa nuoren mieleen ovat nousseet nämä elämää suuremmat kysymykset. Rippikoulu tulee sitten erinomaiseen saumaan kun pitäisi hiukan "keskustella" näistä asioista. Pastori keskustelee mielellään kanssasi ja latoo koko Raamatun sanoman päähäsi rauhallisella äänellä, pitäähän sinun näet itsesikin ymmärtää nämä loogiset totuudet universumista. Hän osaa hyödyntää monen vuoden koulutuksen avulla mielessäsi jo olevia uskomuksia ja valitsee taktiikkansa sen mukaan. Fiksuille korostetaan lähimmäisenrakkautta, epäileville uskonnon asemaa yhteiskunnassa ja "mitä jos" -periaatetta.

Kotiinlähdön aikaan mieleesi palaa haikeana muistona se ripari-ihastus Antti ja kaikki ne kivat pullonpyöritykset kavereiden kanssa. Nyt assosioit mielessäsi kaiken sen hyvän riparillaolon liittymään kristinuskoon ja haluat mennä vielä ensivuonnakin isoseksi. Jos olit tyhmä, pastorilla oli etulyöntiasema näihin suuriin kysymyksiin, etkä pystynyt esittämään minkäänlaisia vasta-argumentteja hänen tarinoihinsa. Lopputulos on se, että rippikoulun jälkeen tunnet oppineesi paljon ja olevasi lähempänä totuutta kun aiemmin.

Eikä porkkanat siihen loppuneet! Patavanhoillinen isoäitisi myhäilee tyytyväisyyttään kun jatkoit suvun kunniaa ja ostaa sinulle todella hienon kultaketjun. Muut sukulaiset ja kummisedät antavat kuka mitäkin materiaalista hyödykettä ja sinä olet tyytyväinen. Eikö olekin sitten kiva vertailla muiden kavereiden kanssa riparikokemuksia? Mieti nyt, eikö se olisikin ollut vähän turhan riskaabelia kieltäytyä menemästä kun kuitenkaan siitä ei mitään haittakaan ollut? Lisäämme taas yhden tapakristityn kirkon kirjoihin...

taika^^

Noin se just menee :) siis kun sanoin esimerkiks mu isäukol et  en mee riparille, ku siirsin sitä muutenkin vuodella ni se sano et mene ku siitä saa rahaa. Kukaan mun perheestä ei usko ja sano just sen et mene ku saat rahaa.
Ja mulle kyllä jäi se aivopesu leiriksi enemmänkin kun kivaksi leiriks.
May my end come tonight
May death again us unite

punainen

jaa mitäköhän Se jätkä tolla yritti ajaa takaa ???mulle ripari oli ainakin hieno kokemus.kyllä sen ikäiset on yleensä tarpeeks fiksuja että heitä saisi käännytettyä yhden viikon aikana kristinuskoon.ei ne kinuakaan saaneet mutta hyviä kokemuskia jäikin!Kun ennakko-odotukset oli että se on joku käännytys paikka,mutta päin vastoin aiellä sai mahdollisuuden puhua kristinuskoon uskovien kanssa asiallisesti, tapasi aovan ihania ja älykkäitä ihmisiä,pääs todellakin irti tästä normaalista elämästä keskelle ei mitään saman porukan kaa viikoksi.ja sääli niitä jotka eivät pääse kokemaan vastaavaa.

puska

LainaaNo juu kyl siel ainaki kolmena päivänä leikkittii.. :'(  mä ren tiedä miks ne kidutti mua leikittämällä :'(  Luulin pääseväni niistä eroon ala-asteella mutta ei :(

Sinä olet ilmeisesti kadottanut sisäisen lapsesi.
- Ois vaan sorsa.
- Niin! Semmonen sairaalasorsa!
- Nii.. ja makkais vaa.

jouhu

Ai, riparilla?
Täytyy sanoo, että miekin menaisin kuolla niihin leikkeihin. Ne oli sitäpaitsi raakoja! >:( Yhessäkin leikissä meijän ranteisiin ja nilkkoihin laitettiin ohuita köysinaruja. Ja ne päällä piti liikkuua... Äää, se oli murha...
Narut hankas ranteet melkein verille ja olivat kipeinä koko loppu päivän.
Vaikka olenkin uskovainen, niin ripari oli miun yks kauheimmista viikoista. Ihme, että selvisin hengissä.
Johtu ehkä enimmäkseen ihmisistä. Kaikki tuntu olevan, niin pinnallisia. Ykskin oli ihan nuken näkösesksi meikattu...

punainen

Ripari näyttää olevan osalle ihmisistä aivan hirveä kokemus ja toisille taas niitä parhaimpia.varmasti se olisi ollut kamala kokemus minullekin jos olis joutunu joidenki hirveiden tyyppien kaa viettää viikko tai jos siellä todella olis yritetty syöttää Jeesusta joka ovesta... ::)

Keskustele Apulannasta uudistuneella keskustelupalstalla!
Nyt voit kirjautua kätevästi omalla Facebook-tunnuksellasi sisään.

Copyright © 2024 urbankillah visuals. Kaikki oikeudet pidätetään.