Helvetti,taivas vai jokin muu?

Aloittaja amouria, toukokuu 03, 2004, 11:09:01

« edellinen - seuraava »

Jehovat väittävät maailman pahuuden johtuvan ihmisten tekemisistä. Jumala ei tarkoittanut asioita näin vaan ihminen on ne pilannut toiminnallaan.

Jotenkin ei voi olla ajattelematta jotain muinaista Egyptiä. Jos kaikki meni hyvin, jumalia ylistettiin ja heille uhrattiin. Jos taas oli nälänhätä ja kurjuus, kansalle saarnattiin etteivät he noudata jumalan (=papiston ja hallitsijan) käskyjä tarpeeksi ja jumalille urhattiin vieläkin vimmatummin.

Eli ei mitään ihmellistä. Tervetuloa vuodelle 3000 eKr. Uskonnot on taas yksi häpeätahra sivistysvaltiossa.

puska

:D
On tuosta Egyptin ajasta kyllä jo kieltämättä tapahtunut kehitystä. Eikä Jumala odota meiltä mitään tekoja. Eikä se ihan noin mene, että jos teemme jotain väärää, Jumala rankaisee heti ankarasti suurela kädellään, pistää päällemme hurrigaanin tai jotain vastaavaa. Jumala ei rankaise meitä erityisemmin mistään. Saamme sitten kyllä sen "rangaistuksen" tämän elämän jälkeen, jos sitä tarvitsemme.
Jumala ei tarvitse meitä eikä meidän palveluksiamme ja hyviä tekojamme. Hän toden teolla välittää meistä, ja iloitsee meistä. Me tarvitsemme Häntä, ei Hän meitä.
Tuo viimeisin viesti tuntuu olevan Vanhan Testamentin "pohjalta" kirjoitettua. Kristuksen täällä käynnin jälkeen asiat ovat muuttuneet, paljon. Tosin Jehovat ovat eri mieltä koska eivät siihen usko.
- Ois vaan sorsa.
- Niin! Semmonen sairaalasorsa!
- Nii.. ja makkais vaa.

^---oliko tuo Raamatusta?

Niinhän se menee. Jumalaa ei kiinnosta, hän ei välitä eikä tarvitse meitä. Voimme unohtaa hänet tuhanneksi vuodeksi. Voimme kääntyä hindulaisuuteen tai ruveta satanisteiksi, eikä sillä ole mitään vaikutusta yhtään mihinkään.

Raamattu on vain selitys. Selitys kaikelle, mutta siinä painotetaan aika vahvasti tuota Jumalaa. Hänen asemaansa kyllä suojellaan kovasti kaikella mysteereillä ja sanomalla ettemme voi häntä ymmärtää. "Tutkimattomat ovat Herran tiet"

punainen

Niin no jos raamtaunjumala olisi olemassa en todellakaan häntä ymmärtäisi...Jos hän on kerta niin hyvä ja mahtava ja armelias miksi hän leikkii meidän elämillämme?ne jotka teke niinkuin käsken pääsee mun kaa bileisiin, teitä muita saastoja en huoli!Ainakin tollanen kuva mulle tulee kun luen Raamattua... ::)
Destroy the mind,destroy the body,but you can't destroy the heart!

http://myysteerio.friendtest.com

taika^^

Lainaa
Hän toden teolla välittää meistä, ja iloitsee meistä. Me tarvitsemme Häntä, ei Hän meitä.

Aijaa.. vai silleen.. Koska se on musta mahtanut välittää? tai sitten sillä on tosi kiero välittämisen taju.. Tappaa tässä ittensä pitäis jos tommoseen paskaan uskois.. (siis minä, muiden asia mihin uskoo)
Cross my heart and hope to die
May my end come tonight
Across the dark, into the light
May death again us unite

salza01

no voi että oli pelottavaa tekstiä. :) ei kannata lukea nuita Se Jätkän kirjoituksia juuri heränneenä, meni nimittäin puolet ohi ja tyhjensi mielen ihan kokonaan. *huhhuh*

mutta sitte ku ootte saaneet asian selväksi, niin kertokaa että synnytäänkö me kuoleman jälkeen uudestaan? tämä mua on aina kiinnostanut.

ja kuolema on mun mielestä hiton pelottava asia sittenkin..ku ei voi tietää et loppuuko omalta kohdalta kaikki oikeesti siihen vai synnynkö uudestaan kenties joksikin muuksi. tämmösiä ei pitäs ajatella, ettei mee sekasi. :)
..miksi rakkaus ei voi riittää, vaan siihen pitää ongelmia liittää. sydän särkyy tässä pelissä. on nin vaikeeta vaan poistua ja kiittää.. <3

puska

Lainaa

Aijaa.. vai silleen.. Koska se on musta mahtanut välittää? tai sitten sillä on tosi kiero välittämisen taju.. Tappaa tässä ittensä pitäis jos tommoseen paskaan uskois.. (siis minä, muiden asia mihin uskoo)

Varmasti on välittänyt. Joo, kyllä, olen tottunut tähän, tyypillinen vastareaktio. Tuskin sinun elämäsi täyttä paskaa on ollut koko ajan vai? Kyllä sitä kuule on uskovilla ja ei uskovilla molemmmilla ihan omat ongelmansa. Mutta minusta on ainakin aivan ihanaa tietää, minne olen elämän jälkeen menossa.
Uskoa ei saa, jos sitä ei todella halua. En nyt aio alkaa ketään täällä käännyttämään.

Ja Se Jätkä: Kyllä, tuo oli Raamatusta. Ei tosin suoraan kuten varmaan tajusit. Mutta lukekaapas sitä Isoa Kirjaa jos kiinnostaa ja käykää nuorten illoissa seurakunnassa. Minä en ole mikään teologi, joten en ihan kaikkea tiedä, mutta perusasioita aika paljon.
- Ois vaan sorsa.
- Niin! Semmonen sairaalasorsa!
- Nii.. ja makkais vaa.

amouria

Miksi "Jumalaa" syytetään ihmisten pahuudesta?Jos Jumala on olemassa,ja Hän loi Aatamin ja Eevan niin eihän se Hänen vikansa ollut kun Eeva sen omenan otti vaikka hänellekin oltiin sanottu ettei siihen puuhun ole kajoaminen.Ihminen itse on kaiken pahan alku ja juuri!

Jos Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä ja sitä rataa,niin miksei hän estä ihmisten pahuutta eli puutu asioitten kulkuun?

Siksi,koska Hän antaa ihmisten kärsiä ja tuhota itsensä loppuun asti,jotta maailmanlopun jälkeen tulisi "uusi maailma",joka olisi hyvä ja täydellinen paikka kaikille.

Kuka sitten on oikeassa?Sen tulemme näkemään!

Salza:
Ei kuolema päätä mitään muuta kuin aivotoimintasi. Koko [elämää] on vaikea ymmärtää, koska olemme tottuneet puhumaan asioista sellaisilla käsitteillä. Kuollut, eloton, sielu, ruumis, henki, elämä, kuolema...

Tuohon [elämään] [kuoleman] jälkeen on minusta aika looginen selitys. Sitä on kylläkin aika vaikea selittää, mutta yritän kuitenkin. Ensin täytyy määritellä muutamia käsitteitä.

Eläminen: kognitiivista toimintaa ihmisen ollessa elossa. Pystyt tietämään olevasi hengissä ja tekemään erilaisia asioita.
Kuolema: kognitiivisten toimintojen loppuminen ihmisen ruumiissa. Tässä tilassa et enää pysty käsittämään mitään, etkä ymmärtämään sinuuden merkitystä. Ikäänkuin tietämyksen nollakohta, verrattavissa vaikkapa kiven "kognitioon".
"Sinuus": kognitiivinen käsitys itsestäsi. Tajuat olevasi yksilö. Eräänlainen metatietämys omasta itsestäsi. Pystyt tajuamaan, että "sinä" ajattelet eri asioita, etkä sinä ole joku muu.

Eli niinkuin sanottu, kuollessa ihmiseltä loppuu kaikki kognitiiviset toiminnot. Aivot sammuvat ja hermot eivät enää välitä niihin tietoa. "Sinuutesi" loppuu, joten olisi vähän hölmöä sanoa sen sinuutesi matkaavan johonkin toiseen ruumiiseen. Hindulaisuudessa sinuus (atman) vaihtaa kuolemassa vain ruumista, mutta tämä ei pidä paikkansa. Koko elämäsi perustuu siihen, että pystyt aivoillasi muodostamaan jonkinmoisen käsityksen itsestäsi, pystytpä sitten tiedostamaan sitä tai et (esim. monet mielisairaudet tai vakava kehitysvammaisuus). Itse asiassa tiedostaminen ei ole mikään peruste totuudelle. Jos et pysty jotakin asiaa käsittämään, se ei tarkoita etteikö sitä olisi. Et tunne ohutsuoltasi, mutta tiedät, että sinulla on sellainen ulkoisista todisteista. Vähän samaan tyyliin on vaikea ymmärtää omaa "sinuutta".

Sinuus liittyy omaan itseensä. Olet sinä, eli hermostosi. Hermostosi on sinä. "Sinua" ei ole, jollei ole hermostoa. Vastaavasti toisilla ihmisillä on heidän oma "sinuutensa" eli hermosto.

Ja sitten se iso asia: mitä kuolemassa tapahtuu.
Elämä syntyy soluista, jotka eivät ole vielä erikoistuneet. Esimerkiksi ihmisen alkio kasvattaa kokoaan ja sille alkaa kehittyä erilaisia solukkoja. SILLÄ HETKELLÄ KUN AIVOSI ALKAVAT VASTAANOTTAMAAN TIETOA HERMOSOLUISTASI, "SINUUS" ON SYNTYNYT!

"Sinuus" on siis kehitystyön tulos. Se ei siirry mistään sinuun. Sielunvaellus on siinä oikeassa, että et pysty "tietämään" ilman mitään aistinelimiä. Voidaan odottaa viisi miljardia biljoonaa vuotta ja se kestää 0 sekuntia - alat vasta sinuudessa laskemaan aikaa. Siksi kysymys "onko universumissa elämää" tuntuu niin omituiselta. Kuinka pitkä aika sekunti on maapallon elinikään verrattuna? Jos me viime vuosikymmenellä tiirailimme kaukoputkella taivaalle ufojen toivossa, hukkasimme vain aikaamme. Helpompaa olisi apinan kirjoittaa silmät kiinni näppäimistöstä satunnaisia näppäimiä painelemalla jossain ajassa X Shakespearen virheetön romaani. Mieti vain kuinka kauan siihen menisi jos apina ei kuolisi koskaan. Oletetaan vielä, että se apina painaa yhtä näppäintä kerran minuutissa. Jos yksikin painillus menee väärin, kaikki alkaa alusta. Siitä saa aika hyvän kuvan ikuisuudesta.

Ufojen löytyminen viime vuosikymmenellä olisi kuin vedonlyömistä sen puolesta, että apina kirjoittaa sen romaanin ensimmäisellä yrittämällä. "Oho, sori vain! Mitään romaani ei ala: "3jf8sm5 +f5", mutta hyvä yritys kuitenkin. Saisinko nyt sen pari miljoonaa SETI:in mennyttä rahaa?"

Toisinaan minua naurattaa ihmisten suunnaton typeryys...

Lainaa
...Mutta minusta on ainakin aivan ihanaa tietää, minne olen elämän jälkeen menossa.

Sanohan puska, miten ihmeessä sinä voit TIETÄÄ sen minne olet menossa kuoleman jälkeen? Sanoiko joku niin? Joku Jeesus-niminen henkilö, vai? Entä jos hän valehteli? Tai kuinka hän sitten voi sen tietää mitä kuoleman jälkeen tapahtuu? Ainiin, hänhän on Jumalan poika! ...Kuka niin väittää? Hän itsekö? Mistä tiedän ettei hän valehtele? Ai hän sanoo ettei valehtele...?

...

Tuota asiaa on ihan mahdoton todistaa. Valehtelijan paradoksi.

Amouria:
No mitä ilmeisemmin tuo Raamatun tarina on vertauskuvallinen. Ei kaikki asiat aina ole niin konkreettisia kuin miltä ne saattavat vaikuttaa.

punainen

Se Jätkä jos tiedät (tai oikeammin luulet tietäväsi totuuden) niin miksi ylipäätään vaivaudut, miksi ylipäätään vaivautua tekemään mitään.
Destroy the mind,destroy the body,but you can't destroy the heart!

http://myysteerio.friendtest.com

salza01

Se Jätkä, et vastannu siltikää mun kysymykseen. :)
..miksi rakkaus ei voi riittää, vaan siihen pitää ongelmia liittää. sydän särkyy tässä pelissä. on nin vaikeeta vaan poistua ja kiittää.. <3

taika^^

Lainaa

Varmasti on välittänyt. Joo, kyllä, olen tottunut tähän, tyypillinen vastareaktio. Tuskin sinun elämäsi täyttä paskaa on ollut koko ajan vai?

Siin oot oikees ettei koko aikaa, mutta mulle riittää puolen vuoden pahoin pitely, kaks raiskausta, yks yritys, viis hakkausta ja sillee.. et on aika lailla tää henkinen terveys menny hukkaan..ja ei nuo nyt sentää kaikki ollut.. ensimmäiset 5 vuotta oli ihan kivoja sitten on menny alas päin koko ajan.

Mä jouduin lukemaan raamattua ja se oli aika perseestä koko teksi..  esim: joku äijä halus saada lapsen joten se otti vaimon joka synnytti sille lapsen ja sitten sen toinen vaimo tuli mustasukkaiseksi ja synnytti toisen lapsen miehelleen, sitten toinen tuli mustasukkaiseksi ja antoi palvelijattaren miehelle ja sitten se sai lapsen.. jne.. niin se jatkui varmaan viis aukeemaa. mut naisia siis tyttö lapsia ei mainutti, kato naiset on eri arvosia, ei meitä tarvi mainita, mehän ollaan koko pahuuden alku ja juuri, vain miehet on hyviä, siis eihän naisilla tarvisi olla edes oikeuksia raamatun mukaan. Naiset ei ole ihmisiä, vaan alempia olioita. joten..
Jumala, fuck you very much
Cross my heart and hope to die
May my end come tonight
Across the dark, into the light
May death again us unite

Wirtabiuha

Lainaa
Jos Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä ja sitä rataa,niin miksei hän estä ihmisten pahuutta eli puutu asioitten kulkuun?

Tuo kysymys joo.. Mä olin ekalla ja ensimmäisellä uskonnon tunnilla, opettaja siellä sitten saarnasi jumalan hyvyydestä, kysyin siltä että jos jumala on kerran niin kaikkivoipa ja kaikkitietävä (amouriaa jälleen lainatakseni...) miksi maailmassa on sotia ja miksi kaikki on aina noin ssyvältä? (en tietenkään noilla samoilla sanoilla mutta idea oli sama...) Maikka vastasi että koska ihmiselle annettiin vapaa tahto. Se on vaivannut mua ihan tajuttoman kauan... Mähän en siis usko jumalaan, kunhan vaa olen kelaillut...
Pöydällä palapeli
Takana hyvä veli
Ilo hajoaa vaatimukseen

salza:
Vastaus kysymykseen "synnytäänkö me uudelleen" on:
Emme synny uudelleen, koska olemme ainoastaan oma itsemme. Sen sijaan jokainen ihminen on oma itsensä, ja meillä täytyy olla aina jokin kognitio ("sinuus").

Siis kyllä ja ei. Minä luulen, että sinä käsität jälleensyntymisellä jotakin muuta. Tätä asiaa on vaikea selittää. Kuvittele aikaa ennenkuin olit olemassa. Ethän sinä sellaista voi tietää. Tai kuvittele itseäsi eläimenä. Toisaalta ethän se ole sinä se eläin, mutta olet tavallaan sen eläimen "sinuus". Ja kaikella täytyy olla "sinuus" tai muuten koko keskustelu jälleensyntymisestä kuulostaa omituiselta.

Sen olisi voinut lukea rivien välistä tuossa toisesta viestistä, mutta kielitaitoni ei riitä käsitteiden kanssa.  :-/

Keskustele Apulannasta uudistuneella keskustelupalstalla!
Nyt voit kirjautua kätevästi omalla Facebook-tunnuksellasi sisään.

Copyright © 2024 urbankillah visuals. Kaikki oikeudet pidätetään.